Friday, July 18, 2014

Ramadhan 2014

Alhamdulillah bila masih diberi peluang untuk merasakan ramadhan kali ini
Alhamdulillah bila masih diberi peluang untuk merebut segala ganjaran yang terbentang luas
Alhamdulillah bila Dia masih memberi rezeki tatkala ada yang meraba-raba mencari makan
Alhamdulillah bila masih dipanjangkan umur tatkala ada yang bertarung nyawa habis-habisan

Bulan ramadhan bulan yang mulia
Bulan ini bulan dimana semua syaitan diikat
Bulan ini bulan menahan segala keterlanjuran
Bulan ini bulan memperbanyakkan amal ibadah
Itu janji dan tuntutan Tuhan yang Maha Esa

Namun bulan ini tak diturunkan aman seperti selalu
Telah tumpahnya darah mereka yang tidak berdosa
Telah putusnya hormat antara saudara
Telah hadirnya perang antara mereka
Telah tibanya dugaan yang melibatkan semua

Dan kesannya.......
Muncullah para 'alim ulama', 'juri' dan 'hakim' yang tidak bertauliah
Melontar hujah tanpa akal fikiran
Membentang persepsi tanpa rasional
Dan tanpa disedari mereka......
Setiap satu menempah tiket untuk ke Neraka
Satu-satu tiket disimpan di bahu kiri
Satu-satu catatan yang buruknya direkodkan
Tanpa sedar mereka tenggelam dalam dunia mereka yang bagai tiada hujungnya

Dan aku
Memilih untuk senyap dan itu yang terbaik
Tatkala nafsu amarah bergelojak didalam hati
Aku pilih untuk sabar dan aku tahu sabar itu susah
Dan aku yakin yang satu hari nanti Allah akan persoalkan setiap tindak tanduk aku didunia
Lebih baik tidak dari awal
Daripada terlanjur kata dan perbuatan
Yang lahirkan sesalan dan permusuhan yang berpanjangan

Moga Kau sempatkan aku ke malam Lailatul QadarMu
Moga Kau sempatkan aku persiapkan diri dengan amal ibadahku
Agar nanti aku tidak tewas ditangan suara-suara yang berbisik kembali
Dan jadikan aku dalam golongan mereka yang redha dan zuhud didunia dan diakhirat nanti
InsyaAllah

DariMu aku datang dan kepadaMu aku kembali jua, Amin ya Rabb



No comments:

Post a Comment